Een webshop beginnen is ongelofelijk populair! Alleen al in 2020 kwamen er 13.000 webwinkels bij en het is dus helemaal niet gek dat jij ook een webshop wilt beginnen.
Een webshop beginnen kan ongelofelijk winstgevend zijn. Toch zie je in de werkelijkheid dat er slechts een klein percentage succesvol is. Om een succesvolle webshop te beginnen, is een goede start nodig en daar helpt dit artikel je bij!
Waarin een webshop beginnen?
De eerste stap is om te bepalen waar je een webshop in wilt beginnen. Dit lijkt vrij eenvoudig, maar is vaak al lastig genoeg. Je gaat namelijk hier heel specifiek bedenken in welke niche (categorie) je producten wilt verkopen.
Belangrijk is om een zo een specifiek mogelijk niche te bepalen. Je gaat echt niet meer score met een webshop waarbij je alles aanbiedt. Deze markt is al aan de grote spelers als Bol.com, Amazon.com en Coolblue.nl vergeven. Jij als starter gaat hier echt geen kans maken.
Wat maakt jou anders als andere?
Weet je al wat jou anders maakt als andere? Dit is de namelijk de belangrijkste vraag die jij je hier moet stellen. Kan je dit niet beantwoorden dan heeft het geen enkele zin om te kijken naar de andere stappen.
Ik zou je adviseren om naar de volgende mogelijkheden te kijken of een combinatie hiervan.
- Eigen producten verkopen: Ben je creatief en handig dan kan je ervoor kiezen om eigen producten te verkopen. Je eigen gemaakte producten zijn dan de uniekheid van je webshop.
- Productaanbod is heel specifiek: Je verkoopt producten die iedereen kan verkopen, maar je aanbod is heel specifiek. Klanten kunnen aan de hand van producten direct zien waarvoor je webshops staat.
- Producten die specifiek probleem oplossen: Soms zijn er heel specifieke producten te vinden die een bepaald probleem oplossen. Een webshop met enkele producten die dat probleem oplossen kan een goed idee zijn.
Laten we even kijken naar een voorbeeld om wat beter te begrijpen hoe specifiek je kan zijn. Stel je wilt een webshop beginnen in babyartikelen. Ongelofelijk populair en er zijn veel grote aanbieders! Maar als je heel specifiek in je aanbod bent dan kan je hier absoluut succes hebben.
Je kan hierbij denken aan het verkopen van zelfontworpen wasbare luiers, unieke smashcakes voor baby’s die één jaar worden of producten verkopen die het probleem oplossen van kinderen die lastig slapen.
Duidelijk beeld van je doelgroep
Deze stap wordt apart uitgelicht, omdat het ongelofelijk belangrijk is om dit helder te hebben. Kan je geen duidelijk doelgroep specificeren dan is je idee nog niet specifiek genoeg. Een doelgroep als “voor iedereen” kan niet en gaat niet werken!
De eerste vraag die je moet stellen is, Wat hebben de mensen in jouw doelgroep met elkaar gemeen?
Het antwoord op deze vraag is ontzettend belangrijk om je vervolg stappen te maken. Je weet nu namelijk wat voor type mens jij gaat helpen en daarvoor bied je met jou webshop een oplossing.
Deze oplossingen zijn voor jou al duidelijk, want je gaat bepaalde producten verkopen, maar zijn dit ook wel echt producten waar mensen naar opzoek zijn?
Om antwoord op deze vraag te krijgen, stel je jezelf de vraag Welke pijnpunten (problemen) heeft deze doelgroep?
Hier komen als het goed is verschillende antwoorden uit en daar ga jij op inspringen. Je gaat ze een oplossing voor al deze pijnpunten geven door daar producten voor aan te bieden.
Bepaal naam voor je webshop
Nu je duidelijk voor ogen hebt waar jij een webshop over wilt beginnen, wie je doelgroep is en wat voor probleem je voor hun oplost. Kan je starten met de eerste stap van je webshop en dat is natuurlijk je webshop naam.
De naam is natuurlijk een uniek moment, want hier gaat je idee een naam krijgen. Het is verstandig om je naam niet te moeilijk te maken en zorgen dat het direct iets zegt over de niche die jij hebt gekozen.
De naam van je webshop is vaak erg lastig aangezien je ook ook wilt dat de domeinnaam vrij is. Daarom staan hieronder een aantal tips om een goede naam te bedenken voor je webshop
- Bedank een naam dat iets vertelt over de niche van je webshop
- Maak je domeinnaam persoonlijk, iets dat wat vertelt over jou en het verhaal achter je webshop
- Denk buiten de box voor je webshopnaam. Ga je bijvoorbeeld smash cake verkopen voor éénjarige dan kan je de naam Smash Cake Webshop kiezen, maar ook bijvoorbeeld SmashByOne.nl
- Zorg dat de domeinnaam vrij is van je webshopnaam
- Verkoop je enkel in Nederland? Kies dan sowieso de .nl domeinnaam!
KVK en geldzaken regelen voor je webshop
Je idee staat en het heeft inmiddels ook een naam gekregen. Nu begint het minder leuke werk, want je moet alles gaan regelen voor je bedrijf.
In Nederland ben je als webshop verplicht om een KVK nummer te hebben. Althans je bent verplicht om een KVK nummer te hebben als je een webshop begint om uiteindelijk er winst mee te maken. En natuurlijk wil je je webshop beginnen om uiteindelijk ook winst te maken!
Het belangrijkste om te beslissen, is om de juiste rechtsvorm te kiezen. De meeste zullen voor een eenmanszaak kiezen, maar er zijn ook andere rechtsvormen. Het beste kan je hier even op de website van de KVK voor kijken.
Als jij je wilt inschrijven dan kost je dit eenmalige €50. Daarnaast zul je €15 moeten betalen voor een uittreksel van het handelsregister. Dit is een bewijs van je bedrijf en kan je bijvoorbeeld een bankrekening mee openen.
Je krijgt op het moment dat je bent ingeschreven bij de KVK binnen twee weken een brief van de belastingdienst. Hier staat onder meer je omzetbelastingnummer die je zakelijk kan gebruiken. Ook ben je vanaf dat moment dus verplicht om belastingaangifte te doen voor je webshop.
Als laatste is het handig om een zakelijke betaalrekening te openen. Dit is handig om je financiën gescheiden te houden van je privé uitgaven, maar ook omdat je later betaalservices moet afnemen waarbij vaak een zakelijke betaalrekening nodig is. Lees hier meer over de beste zakelijke rekening.
Welke webshop software?
Alles is nu op papier geregeld en dat betekent dat je nu echt kan gaan beginnen met jouw webshop bouwen. Natuurlijk is het ook mogelijk om dit eerder te doen, maar laten we er vanuit gaan dat je pas gaat bouwen als je zeker weet dat alles op papier goed geregeld is.
Het eerste wat je nu moet besluiten is welke webwinkel software je wilt gebruiken. Met een webwinkelsoftware wordt bedoelt de website met daarbij het systeem op producten te kunnen verkopen. Een blog beginnen is namelijk niet zo lastig, maar een webshop starten vraagt iets meer technische ondersteuningen zoals, producten beheren, voorraadbeheer, bestellingen bijwerken en het betalingssysteem.
Er is ongelofelijk veel aanbod en het ligt echt aan je persoonlijke wensen welke je prettig vindt. Hieronder staan een aantal webwinkelsoftware’s uitgewerkt zodat je weet welke er bestaan en wat ze allemaal bieden.
Pakketten verzenden of uitbesteden?
In het begin van je webshop is het aan te raden om je pakketten zelf te verzenden! Het zal even wennen zijn bij de eerste bestellingen en daarom is het nu nog belangrijke om alles in eigen beheer te hebben. Zo kan je werken aan een goede workflow en weet je hoe alle onderdelen met elkaar samenwerken.
Maar na verloop van tijd dan ga je merken dat iedere dag pakketjes inpakken en naar het postkantoor rijden een opgaven wordt.
Gaat je webshop echt draaien dan kan je overwegen om je pakketten door een bedrijf te laten verzenden. Zeker als je grote voorraden moet opslaan en het niet meer zelf allemaal kan verzenden dan kan dit slim zijn. Uiteindelijk hoef je niet voor extra ruimte te zorgen en hoef je ook niet voor extra handjes te betalen.
Wel moet je betalen om een bedrijf in te horen om voor jou de bestelling te verwerken. PostNL Fulfilment is daar een erg goede oplossing voor. Zij verzorgen je hele order proces en jij hebt er geen omkijken meer naar!
Hou je aan de wetgeving voor webshops
Bij een webshop beginnen heb jij je aan een aantal wetgevingen te houden. Het is daarom verstandig om van te voren hiervan op de hoogte te zijn en dit allemaal goed te implementeren in je webshops.
Hieronder staan de belangrijkste wetgevingen voor je samengevat zodat je een duidelijke richtlijn hebt waar je op moet letten als je een webshop wilt starten.
- Verplicht informatie vermelding: Je bent als webshop eigenaar verplicht om een aantal dingen duidelijk te vermelden op je webshop waaronder de naam van de onderneming, adres, telefoonnummer, e-mailadres, KVK nummer en BTW nummer.
- Order bevestiging: Bij een bestelling ben je verplicht om de klant een orderbevestiging te sturen. Zonder deze orderbevestiging mag een klant altijd de overeenkomst ontbinden.
- Herroepingsrecht: Je bent als webshop verplicht om mensen 14 dagen de tijd te geven om hun product te retourneren zonder opgaven van reden. Je bent als webshop dan verplicht om de factuurbedrag inclusief verzendkosten te retourneren.
- Duidelijke omschrijving van product: Een klant moet aan de hand van een omschrijving of kenmerken duidelijk weten wat het product inhoud. Ook moet hierbij een duidelijke vermelding van de prijs staan!
- Voorwaarden: Als laatste zijn de voorwaarden erg belangrijk. Denk hierbij aan de privacy- en algemene voorwaarden. Niet het leukste werk om te maken, maar wel noodzakelijk om alles voor jou en de klant goed te regelen.
- Cookie vermelding: Dit is een beetje een technisch verhaal, maar een website maakt gebruik van cookies (text bestandje met gegevens). Vrijwel alle webshops maken gebruik van cookies en deze moeten klanten accepteren via een speciale vermelding.
Webshop beginnen: starten met promotie
Nu alles is geregeld kan je starten met het verkopen van producten in je webshop. Dit is natuurlijk iets waar je lang naar uit hebt gekeken, maar zal waarschijnlijk niet direct storm lopen.
Helaas werkt het niet zo dat als je de deuren van je webshop opent er direct hordes mensen bestellingen doen. Waarschijnlijk krijg je in het begin nauwelijks of geen bestellingen. Dit is volkomen normaal en geen reden tot paniek!
Je hebt verschillende manieren om je webshop te promoten en hieronder worden een aantal methodes heel beknopt besproken.
- Google shopping: Je kent vast wel de productadvertenties in Google als je naar iets zoekt. Dit noem je ook wel google shopping en daar kan jij ook staan met je producten! Klikt iemand op jou product dan betaal je voor deze bezoeker op je website, maar dan heb je wel kans dat deze iets koopt. Het voordeel is dat je vaak heel gericht bezoekers kan krijgen die opzoek zijn naar jou product
- Facebook advertenties: Heb je duidelijk in beeld wat voor doelgroep jij hebt en tegen welke problemen zij aanlopen? Dan is Facebook advertenties de ideale manier om klanten binnen te halen. Je kan heel specifiek op jou doelgroep advertenties tonen waardoor je waarschijnlijk heel gericht bezoekers binnenhaalt. Hier betaal je ook per klik
- Social Media: Heb je een webshop waarmee je actief kan zijn op Social Media dan kan dit absoluut de moeite waard zijn. Als je de moeite waard bent om te volgen dan kan je dit uiteindelijk een hoop bezoekers en fans opleveren.
- SEO: Je webshop is net nieuw en de kans is groot dat je nog niet eens in Google staat. Staat je website wel in Google dan betekent dit niet dat je direct bezoekers krijgt. Dit kost vaak tijd en werk om hoger in Google te staan. SEO staat dan ook wel voor Search Engine Optimization en is in het Nederlands ook wel Zoekmachineoptimalisatie. Dit betekent dat je jouw website optimaal inricht om hoog in Google staan. Niet makkelijk, maar als het je lukt dan kan je hier veel gratis verkeer mee binnenhalen.