Niemand verliest graag of het nu om het verliezen van een spelletje gaat, geld verliezen op de beurs of het mislopen van een promotie. Verliesaversie gaat echter een stapje verder. Wat het is en welke voorbeelden er zijn leggen we je graag uit in dit artikel.
Wat is verliesaversie?
Verliesaversie is een term die gebruikt wordt wanneer de angst om iets te verliezen groter is dan het mogelijke profijt dat het je oplevert. Het concept dat verwijst naar de neiging van mensen om verliezen te vermijden en liever te houden aan het bekende. Zelfs als dit betekent dat ze minder kans hebben op toekomstige winsten. Het is een vorm van menselijk gedrag waarbij mensen angstig zijn om iets te verliezen wat ze al hebben, in plaats van het potentieel om iets beters te winnen.
Het concept is in 1979 geïntroduceerd door Amos Tversky and Daniel Kahneman.
Verliesaversie wordt vaak gebruikt om uit te leggen waarom mensen vasthouden aan aandelen die niet meer renderen of waarom ze weigeren om verlies te nemen op investeringen, zelfs als deze onwaarschijnlijk waardevol zullen blijken. Dit gedrag kan mensen weerhouden van het maken van nuttige beslissingen en het optimaliseren van hun portefeuille, aangezien ze hun verliezen vermijden in plaats van te kijken naar de grotere beeld.
Verliesaversie gaat echter veel verder dan de aandelenmarkt en kan op heel veel verschillende momenten in je leven een rol spelen.
Verliesaversie experiment
Ik kwam een onderzoek tegen van jaren geleden. In dit onderzoek kochten mensen een lot en konden ze na het verlaten van de winkel het lot verkopen. Niet voor de prijs waarvoor ze het lot hadden gekocht, maar voor een hogere prijs. Deze prijs varieert van €10 op de verkoopprijs tot ruim het dubbele. Wat denk je dat de meeste mensen deden?
Vrijwel niemand in het onderzoek verkocht hun lot. Je zou zeggen dat iedereen het lot verkocht, om vervolgens rechtsomkeer te maken om een nieuw lot te kopen. Maar het tegendeel was waar, niemand verkocht het lot, ook niet als ze er twee loten voor terug konden kopen.
Als je erover nadenkt is het best gek. Je koopt een lot, loopt de winkel uit en krijgt een aanbod om dat lot te verkopen met winst. Daarna heb je alle vrijheid om een nieuw lot te kopen. Maar waarom doen mensen dit dan niet?
Het simpele antwoord is verliesaversie. Degene die net een lot hadden gekocht hadden de kans om miljoenen te winnen. Door dit lot te verkopen liepen ze het risico dat zij het winnende lot verkochten en daarmee de hoofdprijs zouden mislopen. De pijn dat je deze hoofdprijs zou mislopen zorgt ervoor dat je het lot niet verkoopt.
Theoretisch gezien slaat dit natuurlijk nergens op, want als je het lot verkoopt en weer een nieuw lot koop, maak je weer net zoveel kans. Enkel heb je dan al winst door het lot wat je had verkocht. Toch is de verliesaversie zo groot dat dit grote voordeel niet opweegt tegen de pijn van verliezen. Zelfs niet als je er twee loten voor terug kan kopen en daarmee dus twee keer kans maakt om de hoofdprijs te winnen.
Voorbeelden
Verliesaversie beïnvloed je veel vaker als je zou willen. Het is zelfs zo erg dat het ervoor kan zorgen dat je niet naar de dokter gaat als je een verdacht plekje hebt. Als dit iets ernstigs zou zijn dan kan jij je zorgeloze bestaan van nu verliezen.
Bij verliesaversie vind je verlies veel erger als wat je ermee kan winnen. Veel keuzes die je maakt doe je op basis hiervan. Denk maar eens na
Als je aan het beleggen bent dan en je aandelen minder waard worden dan wil je het liefst iets doen. Je wilt het liefst verkopen, wat het kan nog veel erger worden… verliesaversie
Je ziet een waanzinnige aanbieding en er staat niet meer zoveel, dus ga je direct over op een aankoop…. verliesaversie
Je wilt het liefst een eigen bedrijf starten, maar je huidige werk is helemaal zo slecht nog niet. Bovendien zorgt het ook voor een stabiel inkomen… verliesaversie
Je doet mee met de postcodeloterij, omdat je straks niet de enige in de straat wilt zijn die misgrijpt… verliesaversie
Bij verliesaversie geef je veel te weinig waarde aan wat je ermee te winnen hebt. In mijn ‘365 dagen succes met geld’ leg ik hier nog veel meer over uit. Het eerste deel zal ik aankomende maand uitbrengen.