Geld verdienen met e-book kan voor een mooi passief inkomen zorgen. En nee er zijn geen smoesjes meer, want in dit artikele leg ik je precies uit hoe jij kan beginnen met je eigen e-book te schrijven.
Zelf heb ik ook een eigen e-book geschreven. Zelf vraag ik hier geen geld voor, maar gebruik ik het om extra informatie te delen met mijn bezoekers. De gratis e-book die ik heb geschreven gaat over financiële vrijheid. In meer dan 20 pagina’s schrijf ik alle stappen om je kans op financiële vrijheid te vergroten.
Maar je hoeft natuurlijk niet een gratis e-book te schrijven. Tegenwoordig betalen mensen graag voor goed geschreven e-book. Wil jij dus geld verdienen met e-book dan leg ik je hieronder stap voor stap uit hoe je dit kan doen!
Bepaal de doelgroep van je e-book
Het is als eerste belangrijk om te weten voor welke specifieke doelgroep je wilt gaan schrijven. Als je de doelgroep (erg) specifiek en helder voor ogen hebt dan kun je ze achteraf ook makkelijker bereiken doordat je al duidelijk weet wat voor probleem je voor hun oplost.
Veel mensen schrijven een e-book, omdat zij een eigen website of social media kanaal hebben. Een e-book is dan een mooi aanvulling om dieper op hun kennis in te gaan.
Waarschijnlijk heb je in dit geval al een doelgroep, maar dat betekent niet dat dit ook de doelgroep van je e-book moet zijn. Zo schrijf ik op deze website alles over je vermogen laten groeien, maar gaat mijn e-book enkel over een financieel vrij leven opbouwen.
Niet iedereen die zijn vermogen wilt laten groeien, heeft ook interesse in een financieel vrij leven. Maar de doelgroep die daar wel interesse in heeft, kan ik veel betere content aanbieden.
E-book schrijven
Beginnen met een e-book schrijven is vaak het lastigst. Maar als je eenmaal de slag te pakken hebt dan zal je zien dat je een e-book veel sneller kan schrijven als je zelf denkt. Om dit makkelijk te maken heb ik hieronder een stappenplan voor je gemaakt
Bepaal je onderwerp
De belangrijkste stap is om je onderwerp te kiezen. Het liefst natuurlijk een uniek onderwerp, maar je zal zien dat dit ontzettend lastig is. Er worden tegenwoordig ontzettend veel e-book geschreven.
Daarom vind ik het niet belangrijk dat het onderwerp uniek is, maar wel de content. Zorg dat jij je met het verhaal en de inhoud echt kan onderscheiden.
Ook al is je onderwerp niet uniek, je kan er wel voor zorgen dat jij je onderscheid van de rest. Kies een titel wat anders is als de rest en wat direct de sterkte van je e-book laat zien. Soms is het beter om een onderwerp specifieker te maken waardoor de doelgroep kleiner is, maar je wel een uniek e-book kunt schrijven.
Maak een logische indeling
Zelf maak ik gebruik van Google docs om mijn e-book te schrijven. Het is lekker simpel, gratis en je kan er altijd en overal bij om aan te werken.
Als ik begin met een e-book schrijven dan maa kik eerst een logische indeling. Natuurlijk met de vaste elementen zoals een voorkant, inleiding, register en afsluiting. Maar je gaat hier ook al nadenken over de hoofdstukken die je wilt gaan schrijven.
Deel dit globaal in. De hoofdstukken hoeven dus nog niet de definitieven naam te hebben, maar zorg dat je zoveel mogelijk hoofdstukken al gaat neerzetten. Meestal is dit een chronologische volgorder om het uiteindelijke probleem op te lossen.
Vaak zorg ik ervoor dat ik mijn h2 en h3 hoofdstukken zoveel mogelijk als eerst neerzet. Dit doe ik deel om basis van eigen kennis, maar ook door extra vooronderzoek te doen.
Schrijven van de teksten
De hoofdstukken staan dus je kan beginnen met het schrijven van je e-book. Sluit jezelf op, zet een pot koffie en verdrink in je eigen schrijfkunsten. Als je eenmaal in het ritme kom dat zal je zien dat je ontzettend snel teksten kan wegtypen.
Als het goed is staat de basis van de hoofdstukken er en kan je de hoofdstukken stuk voor stuk aflopen. In deze stap zal het ongetwijfeld dat je nog een hoofdstuk wilt toevoegen. Dit is geen enkel probleem, maar zorg dat je hoofdstuk voor hoofdstuk blijft schrijven.
Zelf vind ik het erg prettig om in deze stap nog niet teveel te letten op hoe de tekst en opmaak eruit ziet. Schrijf zoals jij dat prettig vindt. Bij de volgende stap ga je kijken naar de opmaak en leesbaarheid.
Verwerk je informatie van een informatiebron in je teksten? Vergeet dan niet om de bron bij je tekst te zetten. Later kan je de bron vermelden zoals je zelfs wilt, maar anders vergeet je dit.
Opmaak van teksten
Je ontwaakt langzaam uit je schrijfmodus en dat betekent dat het meeste werk is gedaan. Tenminste dat denk je, want nu ga je de teksten bewerken en dat is vaak meer werk dan je denkt.
Hieronder heb ik een lijst met bewerkingen die ik altijd belangrijk vind
- Spellingscontrole: Logisch natuurlijk, maar wel belangrijk. Waarschijnlijk haalt het schrijfprogramma de meeste fouten er al uit, maar loop de tekst altijd goed door om zo veel mogelijk schrijffouten eruit te halen.
- Markeer belangrijk stukken: Heel veel mensen scannen pagina’s als zij lezen. Zorg jij ervoor dat jij worden cursief, dikgedrukt of wat groter maakt dan vallen deze meer op en krijgen dus meer aandacht. Super handig als je wilt dat mensen dat sowieso lezen.
- Korte alinea’s: Ik heb echt een hekel aan lange stukken tekst. Zie ik een alinea van acht regels dan denk ik vaak al wat een lange tekst. Zorg dat je korte alinea’s maakt van maximaal vijf regels! Dit leest voor je lezers een stuk sneller en makkelijker.
- Ondersteuning: Natuurlijk is een e-book niet compleet zonder zonder afbeelding, grafieken, citaten enzo. Zorg dat je teksten afwisselt met ondersteunend materiaal zodat het voor gebruikers makkelijker is om te begrijpen. Heb je een video wat de tekst ondersteunt? Maak dan gebruik van een QR code!
De voorkant van je e-book
De voorkant van je e-book is eigenlijk net zo belangrijk als de tekst. Veel mensen kijken namelijk enkel naar de voorkant om vervolgens te concluderen of ze je e-book nemen of niet. Ze hebben vaak niet eens een paragraaf uit je e-book gelezen!
Daarom raad ik altijd aan om een mooi voorkant te maken waar direct duidelijk te titel te lezen is. De titel vertelt direct wat voor probleem jouw e-book oplost. Dit is belangrijk, want hebben mensen het gevoel dat het e-book hun zou kunnen helpen, dan gaan ze eerder over tot actie.
Schrijf je bijvoorbeeld een e-book over slechte nachtrust. Dan kan je de titel “Slecht natrust” gebruiken, maar veel beter is om een titel te gebruiken als “10 aanpassingen in je leven voor een betere nachtrust” of “Waarom jij niet slaapt”. Beide laten direct zijn dat zij een probleem oplossen, namelijk een slechte nachtrust.
Hoelang moet een E-book worden?
Als je over een specifiek onderwerp wilt schrijven hoef je niet direct een E-book van 200 bladzijde te schrijven. Een boek dat 200 bladzijden telt bestaat al snel uit 50.000 woorden. Dat is voor een specifiek onderwerp al snel te veel.
Zorg ervoor dat de informatie die jij in je boek wilt zetten voor je specifieke doelgroep interessant is om over te lezen. Blijf bij de feiten en blijf tijdens het schrijven onthouden dat je niet te veel van het onderwerp afwijkt en blijf jezelf afvragen of je lezers echt iets hebben aan de informatie die je ze geeft.
Er is dan ook geen maximaal aantal woorden hoelang je e-book moet zijn. Minimaal zal ik 10.000 woorden aanhouden voor een e-book. Dit komt vaak neer op ongeveer 25 bladzijden.
Het belangrijkste is dat je relevante informatie deelt waar je lezers echt iets aan hebben. Ook zie je bijvoorbeeld dat gratis e-books vaak uit minder woorden bestaan als deze 10.000 woorden.
E-book verkopen & promoten
Wanneer je jouw E-book wilt promoten heb je verschillende opties. Je kunt zelf aan de slag gaan met het bouwen van een eigen website en je E-book hierop zelf gaan aanbieden, maar dit is niet echt handig. Kijk liever naar de verschillende opties waarbij het makkelijk gemaakt is voor jou om je E-book te promoten en te verkopen.
Zo heb je bijvoorbeeld de optie om je e-book te verkopen op Bol.com of Amazon. Volgens mij kan je op beide kanelen een eigen webwinkel openen en daar je product op aanbieden. Wel heb je daar natuurlijk een KVK-nummer enz. voor nodig. Het voordeel van deze platforms is dat je ook direct reviews kan verzamelen. Hoe meer reviews, des de hoger je boek komt te staan.
Je kunt ook altijd je E-book verkopen op je eigen website. Als je een affiliate programma koppelt aan jouw website dan kunnen bloggers of influencers jouw E-book promoten. In ruil hiervoor geef jij degene die jou gepromoot hebben een deel commissie voor elke keer dat
Een andere dienst is Paypro. Je kunt hier op affiliate basis je e-book verkopen, wat betekent dat andere je boek kunnen promoten voor een vergoeding. Als zij een e-book verkopen dan betaal jij ze hier dus voor. Het voordeel is dat jij niets hoeft te doen en dat zij de promotie voor je doen.
Je e-book zelf uitgeven
Het voordeel aan een e-book is dat je geen drukkosten enz. hebt. Maar ik kwam ook een leuk initiatief tegen waarbij je een eigen boek helemaal zelf kan uitgeven en verkopen.
Brave New Books is een website waar je zowel een e-book als fysiek boek kan uitgeven. Je hebt slechts €12,75 aan kosten voor de ISBN nummer van je boek. Zodra er een bestelling is gedaan dan zal het boek worden gedrukt en naar de klant gestuurd worden.
Je betaalt in dit geval dus pas drukkosten op het moment dat je het boek al hebt verkocht. Je maakt dus al winst bij je eerste verkoop en hebt geen hoge aanschafkosten.
Daarbij blijf je 100% eigenaar van je eigen boek en kan kosteloos de samenwerking opzeggen!