Je kent waarschijnlijk het fenomeen extreme couponing vanuit Amerika wel. Honderden euro’s per maand aan korting op je boodschappen doen door kortingsbonnen in te leveren bij de kassa. Wie wil dit niet? Daarom hebben wij het fenomeen van extreme couponing in Nederland onderzocht! Is het mogelijk om hier ook te kiezen voor extreme kortingen? En hoeveel kan je dat dan besparen?
Wat is extreme couponing?
Extreme couponing is dat mensen op jacht gaan naar extreme aanbiedingen. Het doel is om producten voor een zo laag mogelijke prijs te kopen. Hierbij is het belangrijk om te wachten tot een product in de aanbieding is een daarbovenop nog een of meerdere coupons in te wisselen.
Maar de echte experts die zullen het niet laten bij een enkele kortingsbon. Zo kun je in Amerika merk coupons, winkel coupons, product aanbiedingen en cashback acties combineren. Deze vier samen zorgen voor gigantische kortingen!
De kortingjagers zijn vooral opzoek naar producten die lang houdbaar zijn. Hierdoor kunnen ze veel inkopen en lang bewaren. Daarnaast zoeken ze vooral naar producten die normaal gesproken duurder in aanschaf zijn. Producten die voldoen aan dit zijn bijvoorbeeld wasmiddel, verzorgingsproducten, toiletpapier of lang houdbare etenswaren.
Bestaat extreme couponing in Nederland?
Nee, helaas, extreme couponing bestaat niet in Nederland. Heel vaak zie je in Nederland dat een korting niet gecombineerd kan worden met een andere korting. En de kracht van extreme couponing ligt hem in het stapelen van kortingen. Bovendien wordt is Nederland ook nauwelijks gewerkt met kortingsbonnen. Kortom, in Nederland is korting op korting stapelen en dus extreme couponing niet mogelijk.
Betekent dit dat je helemaal niet kan besparen op boodschappen? Natuurlijk niet! Ook in Nederland kun je extreem besparen op je boodschappen door slim om te gaan met aanbiedingen en andere kortingen.
Alternatieven voor extreme couponing – 4 Tips!
Ondanks dat extreme couponing niet bestaat in Nederland, zijn er wel veel alternatieven om zo veel mogelijk korting te verzamelen en zo weinig mogelijk voor je producten te betalen. Dit geldt met name voor boodschappen, maar kan ook voor andere huishoudelijke producten zijn.
Gratis producten (1 + 1 gratis)
Aanbiedingen van 1+1 gratis zijn een ontzettend goede manier om je voorraadkast te bevoorraden. Waar je maak “maar” 20 of 30% korting krijgt op producten, krijg je met 1+1 gratis meteen 50% korting als je er twee koopt. Dit is heel handig als voor bijvoorbeeld je wasmiddelen en verzorgingsproducten zoals shampoo, douchegel en tandpasta.
Zo gauw als je favoriete producten de 1+1 gratis aanbieding hebben, koop dan direct een redelijke voorraad. Hou deze voorraad op peil door altijd de aanbiedingen bij te houden. Zo betaal je altijd maar de helft voor dit soort producten die je anders toch wel zou kopen.
Cashback
Tegenwoordig zijn cashback apps datgene wat het dichtste in de buurt komt van couponing. Je kijkt welke artikelen er in de actie zijn, koopt het product en vervolgens scan je de bon en ontvang je geldt terug. Je krijgt het geld dan op je rekening gestort.
Een erg handige app hiervoor is Scoupy. Je kan in de app precies zijn welke producten gratis te proberen zijn. Je kan ook de hele betaling regelen in de app waardoor het super makkelijk is om je geld terug te krijgen.
Hierbij is het wel belangrijk dat je alleen producten afneemt die je echt gaat gebruiken. Neem je alleen het product, omdat het gratis is en doe je er niets meer dan is het alsnog zonde.
Houdbaarheidskorting
Deze korting is super handig als je vandaag of morgen nog eten moet maken. Op veel versproducten die bijna over datum zijn zit een Houdbaarheidskorting op. Deze korting is vaak 35% en kan dus flink wat geld besparen. Uiteindelijk moet je wel opletten dat je deze producten wel snel opmaakt. Hierdoor zijn deze aanbiedingen vaak niet super praktisch, maar je kan wel ervoor kiezen om je maaltijd aan te passen om ervan te profiteren.
Wil je profiteren van deze korting dan kan je het beste wat later naar de supermarkt gaan. Vaak moeten ze stikkers nog plakken wat ze meestal in de avond of ochtend doen.
Too good to go
Een andere optie is de app Too good to go. Het principe is hetzelfde: producten die binnenkort over hun houdbaarheid heen zijn worden aangeboden met een flinke korting. Het voordeel van deze app is echter dat je een heel handig overzicht krijgt van wat waar in de aanbieding is.
Een ander voordeel is dat je op deze manier bijdraagt aan een duurzamere wereld. De voedingsproducten worden nu namelijk niet meer weggegooid, maar je kunt ze ophalen en nog heerlijk van genieten tegen een gereduceerde prijs.
Kortingsbonnen supermarkt
Waar je in Amerika bijna niet boodschappen kunt gaan doen zonder je coupons mee te nemen, heb je het fenomeen kortingsbonnen in de supermarkt in Nederland eigenlijk helemaal niet. Nederlandse supermarkten zijn wel heel kortingsgericht, maar geven direct korting zonder dat je hiervoor een kortingsbon nodig hebt. Denk hierbij aan Hamsteren van de Albert Heijn of 1 + 1 gratis acties.
Dit kun je leren van extreme couponing
Ondanks dat het niet mogelijk is om extreme couponing te doen in Nederland, kun je er wel heel veel leren achter het idee van extreme couponing. Het is in Amerika echt een leefstijl. Mensen zijn er dagelijks mee bezig, houden hele boeken bij met kortingen en bezoeken meerdere supermarkten per week voor de beste aanbiedingen.
Hieronder heb ik een lijst samengesteld met dingen die je kan leren van extreme couponing
- Voorraad: Bij extreme couponing draait alle om voorraad. Je koopt grote aantallen wanneer de prijs op zijn laagst is. Hierdoor kan je veel besparen en je voorraadkast bijvullen. Een duidelijke voorraadkast zorgt ervoor dat je overzicht houdt en dat je weet wanneer je weer wat kan bijvullen.
- De wil om te besparen: De mensen die aan extreme couponing doen zijn extreem gemotiveerd om veel te besparen op boodschappen. Soms vullen ze uren per dag om dit te bereiken. Kortom moet jij naar drie supermarkten gaan om te profiteren van goede aanbiedingen dan is dat het waard!
- Speurwerk: Bij extreme couponing draait alles om speurwerk. Je wilt tenslotte de allerbeste aanbieding en dat betekent dat je alle winkels af moet gaan. Kortom zorg dat je alle aanbiedingen van alle winkels ontvangt en kijk waar je elke week kan profiteren van aanbiedingen.
Ik wil wel direct ook een kanttekening maken bij extreme couponing. Bij voedsel draait het hier altijd om voedsel dat lang houdbaar is. Natuurlijk is hier niet altijd iets mis mee, maar zorg dat je altijd voldoende verse producten blijft kopen.
Extreme couponing op tv
Ondanks dat we het fenomeen extreme couponing in Nederland niet gebruiken, kennen wel veel mensen het. Dit komt door het TV-programma op TLC. Hier kun je wekelijks meegenieten hoe Amerikanen helemaal los gaan met hun extreme gedrag op het gebied van korting jagen. Sommige hebben er hun fulltime baan van gemaakt om hun producten zo goedkoop mogelijk te maken. Karren vol boodschappen en garages gevuld met gigantisch hoeveelheden boodschappen. Mensen slaan karren vol boodschappen in en betalen hier een schijntje voor!
Het blijft echter wel een TV programma dat gemaakt is voor vermaak, dus er zullen aflevering zijn die gewoonweg de realiteit niet weergeven. Kortom neem het met een korreltje zout, maar extreme couponing is wel degelijk lucratief!