Weet jij van welk bedrijf de volgende slogan is “We design the pricetag first.”? Het is inderdaad het bekende Zweedse bedrijf Ikea. Iedereen kent Ikea en komt er waarschijnlijk ieder jaar. Vaak om wat spullen te kopen, maar ook gewoon omdat het een leuk dagje uit is.
Met de slogan “We ontwerpen het prijskaartje eerst” wilt het bedrijf de meubels voor iedereen betaalbaar houden. Het bedrijf wil er dus voor iedereen zijn, dus ook voor de mensen met een minder grote portemonnee. Kortom, goede meubels voor een betaalbare prijs.
Toch kunnen ook bij Ikea de kosten behoorlijk oplopen. En daarom sluit de Ikea altijd af met een koopje waar niemand “Nee” durft te zeggen.
Ben jij Ikea familielid dan kan je een hotdog kopen voor €0,50. Natuurlijk een bespottelijk lage prijs. De oprichter van Ikea, Ingvar Kamprad wou dat een dagje Ikea voor iedereen betaalbaar was. Ook de mensen met een minder groot budget moeten hun dag kunnen afsluiten met wat te drinken en een lekkere hotdog. De ouders moeten met tevreden kinderen op de achterbank naar huis rijden. Natuurlijk om volgende keer naar alle tevredenheid terug te keren.
Ikea maakt helemaal geen winst op hun hotdog. Sterker nog, Ikea maakt verlies op hun hotdogverkoop. Toch heeft oprichter Kamprad nooit getwijfeld om dit te veranderen. Zelfs toen hij door zijn directieleden werd aangesproken op de hoge kosten. Hij vertelde ze dat er veel meer achter de hotdog zat als enkel de verkoopcijfers. Het gaat om het sentiment en gevoel waarmee gezinnen hun dag afsluiten.
En dit is natuurlijk volkomen waar. Iedereen sluit zijn dag in volle tevredenheid af met waarschijnlijk een paar heerlijke hotdogs en wat te drinken. Maar er zit een veel slimmere truc achter de hotdogs.
Nadat jij namelijk net een kar vol producten hebt afgerekend, ga je direct door naar de spotgoedkope hotdogs. Hierdoor beperken ze de pijn van de grote uitgaven aan de kassa. Deze wordt namelijk overgenomen door het gevoel van de spotgoedkope hotdogs. Dit is echt een koopje! Ondanks dat je dus honderden of duizenden euro’s hebt uitgegeven, associeer je Ikea direct met goedkoop
Minder geld uitgeven? Lees snel mijn beste tips om direct te stoppen met kopen.
Het is slechts een voorbeeld van hoe bedrijven je koopgedrag beïnvloeden. Een simpele hotdog van €0,50 kan dus grote invloed hebben in hoe jij uiteindelijk de winkel uitloopt.