Budgetteren is echt zo een woord waar je direct denkt aan beperkingen en een minder leuk leven. Toch kan een budget overzicht juist het tegenovergestelde bereiken! Als je het op de juiste manier doet kan het juist zorgen voor rust, meer vrijheid en meer geld om leuke dingen te doen.
Iedereen zou moeten weten hoe het er financieel voorstaat. Budgetteren en daarmee een overzicht van je financiën maken, is daarbij onmisbaar.
In artikel laat ik je door 7 eenvoudige stappen zien hoe je door budgetteren meer financieel inzicht krijgt. Daarnaast kan je gebruik maken van de door mij ontwikkelde tool waarmee je direct kunt beginnen met een budget maken voor al je uitgaven en inkomsten.
Waarom budgetteren?
Budgetteren is eigenlijk de jaarlijkse schoonmaak van je financiën. Net als de jaarlijks schoonmaak van je huis, hebben je financiën soms ook een grondige schoonmaak nodig. Alle overbodige uitgaven opruimen en weer zicht creëeren in de pijnhoop.
Met budgetteren zorg je er uiteindelijk voor dat je al je financiën weer op een rijtje hebt. Je weet precies wat je inkomen en nog belangrijker je uitgaven zijn. Met de tijd zal je namelijk zien dat er heel veel uitgaven tussendoor glippen die je niet van te voren begroot. Uiteindelijk geef je iedere maand een hoop geld uit en weet je soms niet eens echt waaraan.
Door te budgetteren creëer je dus overzicht. Je hebt weer een compleet plaatje van al je uitgaven waardoor je uiteindelijk ook kan besparen. Heb je een abonnement die je al maanden niet hebt gebruikt? Weg ermee! Zie je dat je opeens voor €600 per maand boodschappen doet terwijl dit altijd €400 was? Zorg dat je weer grip krijgt op deze uitgaven.
Uiteindelijk zorgt budgetteren ervoor dat je maandelijks veel bewuster met je budget omgaat. Zorg dus dat ook jij ieder jaar je financiële schoonmaak doet!
Hoe kan je budgetteren?
Budgetteren hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Uiteindelijk is het niet meer als je inkomen en uitgaven op elkaar afstemmen. Dit proces heb ik hieronder uitgelegd in zeven makkelijke stappen.
Stap 1: Bepaal je netto inkomen!
Netto en bruto was is het verschil ook alweer? Ik onthoud het altijd door het volgende ezelsbruggetje: In Bruto zit de B van Belasting. Kortom het Bruto bedrag is het geld waar je belasting inzit en het netto bedrag het geld wat je uiteindelijk op je rekening krijgt.
Slim is om naar je laatste uitbetaalde salarisstrook te zoeken en te controleren wat je uitbetaald krijgt. Je kan ook gewoon je bankieren app openen en zoeken naar je salaris. Dit kan een maandelijkse uitbetaling of per 4 weken zijn.
Overige vergoedingen
Heb je recht op eventuele toeslagen zoals huursubsidie, kinderbijslag of andere teruggaves noteer deze dan ook. Is dit per kwartaal dan kan je ervoor kiezen om dit om te rekenen naar een vergoeding per maand.
Handig is om in je banieren app al je maandelijkse stortingen te bekijken. Zo kan je snel zien welke inkomsten je iedere maand hebt.
Stap 2: Bepaal je vaste lasten uitgaven
Deze stap is redelijk goed te doen. Dit zij namelijk uitgaven die je maandelijks, per kwartaal of jaarlijks terugkeren. Kortom uitgaven die periodiek terugkeren.
Vaak zijn het kosten die je maakt om je “normale” leven te leven. Denk hierbij aan het betalen van je hypotheek, energie, internet, verzekeringen en andere abonnementen.
In deze stap noteer je enkel de kosten en hoef je dus nog niet na te denken over eventuele besparen. Dit komt bij stap 4. Wel is het belangrijk dat je hier niet te lief voor jezelf bent en echt alle kosten noteert. Doe je dit niet dan blij je met dezelfde problemen zitten als voordat je begon met budgetteren.
Stap 3: Bepaal je variabele uitgaven
Deze uitgaven zijn vaak een stuk lastiger om bij te houden. Dit zijn namelijk alle uitgaven die je ter loopt doet. Kortom uitgaven die iedere maand kunnen verschillen en vaak worden gedaan met de pin.
Hierbij kan je denken aan boodschappen, verzorgingsproducten, leuke dingen doen, kleding en benzine. Kortom alle kosten waar je maandelijks niet een vast bedrag voor kan vaststellen.
Veel banken hebben tegenwoordig een manier om meer inzicht te krijgen in deze uitgaven. Hierdoor kan je uitgaven makkelijk categoriseren en krijg je direct inzicht hoeveel er per maand uitgaat. Een nadeel vind ik vaak dat ze categoriseren op basis van een winkel en niet op basis van producten.
Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om dit een keer op papier bij te houden. Dit kan je heel makkelijk doen met deze Excel “Variabele uitgaven bijhouden” of nog beter via de Excelsheet van mij die je in de winkel kan vinden. Geef je uitgaven een categorie mee en je ziet direct wat je per maand kwijt bent.

Stap 4: Herbalanceer je uitgaven
We doen ontzettend ons best om geld te verdienen. Maar doe jij net zoveel moeite om goed met je geld om te gaan? Geef jij je geld echt alleen aan dingen uit wat je het waard vindt? Of zitten er veel uitgaven tussen welke uiteindelijk helemaal niet het gewenste geluk hebben opgeleverd?
Ga per uitgavenpost na of de uitgaven het geluk dekken dat je ervoor terugkrijgt. Is het antwoord hier nee op, dan ga je schrappen in deze kosten! Het is zonde om geld te besteden aan doelen die je uiteindelijk niet gelukkiger maken.
Vind je het lastig op te besparen op sommige kosten? Lees hier mijn artikel over geld besparen om te kijken hoe jij extra geld geld vrij kan maken zonder dat je hier vaak iets voor hoeft te laten.
Andersom geldt natuurlijk ook dat er misschien uitgavenposten zullen zijn waar je meer geld voor wilt vrijmaken. Blijf hier wel kritisch, want vaak zijn er ook oplossingen te bedenken om dit gelukt te krijgen zonder het budget (extreem) te verhogen.
Hier is het dus belangrijk dat je op al je kosten gaat kijken of je kan besparen. Zowel op je variabele- als vaste kosten. Ja, ook op je vaste lasten kan je besparen!
Stap 5: Werk met een weekbudget
Nu je duidelijk overzicht hebt, is het belangrijk om structuur aan te brengen in je uitgaven. De vaste lasten zijn vaak de automatische afschrijvingen en daar heb je geen omkijken naar. Natuurlijk moet je ze wel jaarlijks controleren om te kijken of het goedkoper kan, maar hier hoef je niet dagelijks mee bezig te zijn.
Variabele uitgaven daarentegen wel! Als het goed is weet je hoeveel geld je hier maandelijks aan kan besteden en ik raad je aan om dit op een aparte rekening te zetten. Niet het volledige bedrag, want je gaat werken met een weekbudget. Dit is echt de redding voor mij geweest, want als ik een groot bedrag tot mijn beschikking had dan was de verleiding in het begin erg groot om dit uit te geven. Door een weekbudget komt er een veel minder groot bedrag vrij waardoor je veel bewust geld gaat uitgeven.
Een ander voordeel aan een weekbudget is dat je dus iedere week opnieuw een budget krijgt. Het kan dus niet gebeuren dat je in de eerste week al uit je geld uitgeeft voor de rest van de maand.
Stap 6: Wat blijft er over onder de streep?
Nu je weet wat je inkomsten en uitgaven zijn, kan je starten met keuzen maken. Je kan nu berekenen wat je maandelijks overhoudt. Natuurlijk hou je dit niet letterlijk over, maar zoek je ook hier een bestemming voor. Hieronder een aantal opties wat je kan doen met geld wat je maandelijks overhoud
- Sparen: Wil je op een lange vakantie of thuis verbouwen? Hiervoor heb je een flink bedrag nodig en zul je moeten sparen. Een goede manier om dit te doen is om bijvoorbeeld vanaf nu automatisch te sparen met digitale spaarpotjes. Hierdoor weet je zeker dat je maandelijks voldoende spaart
- Beleggen: Geld wat je echt kan missen kan je gebruiken om te gaan beleggen. Het voordeel hiervan is dat je weer rendement maakt waar je later weer profijt van hebt. Overigens kan je tegenwoordig prima beleggen met weinig risico.
- Extra aflossen op hypotheek: Is beleggen jou te risicovol of zie je het niet zitten? Dan is extra aflossen op je hypotheek waarschijnlijk een beter idee. Hierdoor ga je maandelijks minder betalen aan je hypotheek, maar scheelt het over de lange periode ook eens veel rente.
Stap 7: Blijf periodiek budgetteren en evalueren
Eenmalig budgetteren is al erg goed, maar als je dit periodiek doet dan ben je helemaal goed bezig! Nee je hoeft niet iedere maand al je uitgaven bij te houden als je dit niet leuk vind. Kies er bijvoorbeeld voor om ieder (half) jaar dit te doen.
Door dit periodiek te doen weet je of je ook in de toekomst nog goed bezig bent. Zeker wanneer je merkt dat je aan het einde van de maand niet helemaal uitkomt dan kan je hierdoor inzicht krijgen hoe dat komt. Ook als je salaris omhoog gaat dan kan je kijken of je bijvoorbeeld meer kan gaan sparen of beleggen.
Budgetteren is iets wat nooit stopt! Dit betekent niet dat je er altijd mee bezig moet zijn, maar je inkomsten en uitgaven blijven je hele leven veranderen. Kortom er is altijd een kritisch oog nodig om je budget te bewaken en geld vrij te blijven maken voor dingen waar jij voldoening van krijgt.
Budgetteren met een goed systeem
In veel gevallen is het handig om te werken met een goed systeem. Ook bij budgetteren bestaat zo een systeem en één daarvan is de 50/30/20 methode. Met deze methode heb je basis hoe jij je kosten kan indelen, namelijk 50% aan vaste lasten, 30% aan behoeftes en 20% om te sparen.
Weet jij je netto inkomen dan kan je precies berekenen hoeveel naar welke kostenpost gaat. Is je netto inkomen bijvoorbeeld €4.000 dan komt je verdeling als volgt uit te zien.
- 50% vaste lasten: €2.000
- 30% behoeftes: €1.200
- 20% sparen: €800
Bij ontzettend veel huishoudens zal deze verhouding heel anders liggen. Misschien ligt deze verhouding bij jou wel op een 70/25/5 verhouding. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar deze methode zorgt ervoor dat je meer balans krijgt tussen geld voor nu en later.
Tips om beter te budgetteren
Tip 1: Visualiseer jouw doelen
Ben je te lui om een te budgetteren? Dan heb ik maar één antwoord: stel je niet zo aan en kom in actie! Je hebt vast dromen waar je budget voor moet vrijmaken? Geef jezelf een doel en werk daar naar toe.
Print een foto van jouw droom en hang het op de kast. Of visualiseer hoe jij de wereldreis al aan het maken bent. Niets is onbereikbaar, mits je gemotiveerd genoeg bent om een plan te maken. Natuurlijk moet je hard werken om deze doelen te bereiken. Maar het visualiseren van je doelen is een goede motivator om een budgetplan op te stellen en te gaan sparen.
Tip 2: Daag jezelf uit
Daag jezelf uit om elke maand minder dan een maximaal bedrag uit te geven. Trek de riem niet direct te strak aan, maar zorg dat je het langzaam opbouwt. In het begin kan je het waarschijnlijk makkelijk aan, maar zorg dat je weekbudget steeds is minder wordt.
Wat je steeds minder gaat uitgeven, kan je sparen. Ik draaide daarom de uitdaging om en startte met een spaarchallenge.
Een leuke spaarchallenge is bijvoorbeeld de 52 spaarchallenge te doen. Iedere week, 52 weken lang, spaar je een bepaalt bedrag. Uiteindelijk levert dit na 52 weken een mooi bedrag op. Met de oorspronkelijke challenge spaar je in 52 weken €1.378, maar er zijn veel meer varianten.
Tip 3: Laat je inspireren door succesverhalen
Laat je inspireren door succesverhalen. Misschien is er wel een goede vriend of vriendin die dankzij het opstellen van een budget nu financieel sterk in zijn of haar schoenen staat. Heb je geen financiële succesverhalen uit de omgeving? Ook het internet staat vol met mooie verhalen en budgettips. Als iemand anders het kan, dan kun jij het ook.
Mij heeft het bijvoorbeeld ontzettend geholpen om mensen op Instagram te volgen die alles over hun financiën en leven delen. Zij zie je dat andere die goed bezig zijn ook nog steeds geld uitgeven wat niet altijd even slim is. Deze mensen inspireren je, maar zorgen er ook voor dat je beter kan relativeren.
Tip 4: Ga niet te gehaast te werk
Wees niet te gehaast. Stel vooral geen onbereikbare doelen op, want het is demotiverend als iets niet lukt. Stel kleine doelen op voor jezelf die gemakkelijk te bereiken zijn. Dat geeft je een goed gevoel. Ondertussen werk je stap voor stap toe naar jouw hoofddoel.
Start in de eerste maand bijvoorbeeld met een financieel overzicht maken. En ga hierna op maandelijkse basis in je kosten snijden. Het gaat je niet lukken om in één keer een perfect budget op te stellen. Als jij in maand één 50 euro kan besparen dan ben je al beter bezig als voorheen. Probeer dit maandelijks steeds iets beter te doen.
Uiteindelijk draait alles om de juiste mindset. Je moet gemotiveerd en geduldig zijn. Dat maakt het opstellen van een budget een stuk leuker, ook al heb je er eigenlijk een hekel aan.
Tip 5: Beloon jezelf
Weet je nog dat je op school zat en een sticker kreeg als je een opdracht had behaald? Vol enthousiasme ging je door met het volgende en op deze manier volbracht je wekelijks je weektaken. Ditzelfde principe ga je toepassen bij het budgetteren, om maandelijks minder uit te geven en vermogen opbouwen.
Heb je een duidelijk doel? Maak dan allemaal subdoelen en zet daar direct neer wat je beloning is. Stel je wilt € 10.000 sparen dan duurt dit natuurlijk een poosje. Je kan er dan voor kiezen om bij de eerste € 1.000 iets te bestellen wat je heel lekker vindt, bij de € 2.500 een fles champagne te openen en bij € 5.000 jezelf een middag vrij te trakteren voor de sauna. Dit kost je maximaal €100, maar gaat je absoluut meer opbrengen!
Nog meer tips!
- Budgetteren is iets wat continue in ontwikkeling is. Je inkomsten en uitgaven blijven veranderen en daarom kom je steeds voor nieuwe uitdagingen. Zorg dat daarom meerdere keren per jaar blijft budgetteren om te kijken of jij je aan het plan houdt.
- Budgetteren werkt alleen als je volkomen eerlijk naar jezelf bent. Dit klinkt logisch, maar veel te vaak werken mensen met verkeerde inkomsten en uitgaven. Vul je werkelijke financiële cijfers in door bijvoorbeeld je afschriften of mobiel bankieren te gebruiken.
- Is het gelukt om meer geld over te houden dan er binnenkomt dan kan je dit gebruiken om te sparen of een vermogen op te bouwen. Zorg voor duidelijk doelen om nog meer focus en motivatie aan te brengen.
- Het gaat ongetwijfeld een keert gebeuren, dat je meer geld uitgeeft als je had voorgenomen. Dit is geen vrijbrief om dan maar alles los te laten of om jezelf naar beneden te halen. Pak het daarna weer gewoon op zoals het plan was.
- Gebruik spaarpotjes om grote (jaarlijkse) uitgaven te financieren. Zo kan je maandelijks voor deze kosten sparen zodat je niet opeens met deze grote bedragen te maken krijgt.