Aanmelden
|
Inloggen
X
Zoeken

Aandelen waarderen: Zo bepaal je de waarde van aandelen

  • Wouter
  • Laatst bijgewerkt: 05 maart 2021
  • Beleggen

Wanneer je gaat beleggen in aandelen dan is het ontzettend moeilijk om te bepalen wat de waarde van aandelen is. Is het aandeel wel zoveel waard en koop je het niet veel te duur?

Zelf herken ik het probleem maar al te goed. Ik had een aantal aandelen waar ik interesse in had, maar welke moest ik nou kopen? Dit is allemaal verandert sinds ik de waarde van aandelen kan inschatten! Opeens had ik een manier om te weten of een aandeel op dat moment aantrekkelijk was of juist helemaal niet.

Om jou nu niet het wiel opnieuw uit te laten vinden, heb ik hieronder mijn belangrijkste bevindingen samengevat. Ik laat je precies zien hoe ik bepaal wat de waarde is van een aandeel en wanneer ik een aandeel koopwaardig vind of niet.

Met beleggen kunt u uw inleg verliezen

Wat is de PE Ratio?

De PE Ratio zegt waarschijnlijk iedere belegger wel iets.

DE PE Ratio is de koers/winst verhouding van een bedrijf

Bij een PE Ratio kijk je naar de koers van een aandeel en deel je deze door winst per aandeel (EPS). Bij Yahoo finance kan je al deze getallen vinden. Hieronder een voorbeeld (in het rood de belangrijke waardes)

PE ratio uitleg 1024x734

Nu hoor ik je denken, maar wat is een goede PE Ratio? Veel websites zullen zeggen dat van 0 -10 een goede koerswinstverhouding is en tussen de 10 en 17 normaal. Alles boven de 17 is te duur.

Hier kan je wel een kanttekening bij maken, want het is ontzettend lastig om zo aandelen te beoordelen. De koers/winst verhouding kan in tech namelijk heel anders zijn als bijvoorbeeld in vastgoed aandelen.

Wat je beter kan doen is om te kijken wat een gemiddelde PE Ratio is voor een categorie waar het aandeel in actief is. Kijk bijvoorbeeld naar vijf a tien grote bedrijven in een categorie en bereken daar een gemiddelde PE Ratio van.

Dit geeft vaak een veel beter inzicht of een bedrijf overgewaardeerd is of niet.

Intrinsieke waarde van aandelen

De intrinsieke waarde is een uitermate belangrijke factor om de waarde van een bedrijf te berekenen ten opzichten van de koers

Wil je dus weten of een bedrijf financieel aantrekkelijk is ten opzichten van de koers dan is de intrinsieke waarde een prima middel.

Je kan de intrinsieke waarde makkelijk zelf te berekenen door het eigen vermogen (bezittingen – schulden) te delen door de uitstaande aandelen.

Laten we gewoon in de cijfers duiken en kijken hoe je dit zelf kan bereken!

Om de intrinsieke waarde te berekenen gebruik ik Yahoo Finance (in de tabblad Statics) en gebruik ik de volgende waarde (als voorbeeld gebruik ik Facebook)

Market Cap (intraday)736,02B
Total Debt (mrq)11,18B
Shares Outstanding2,4B

De rekensom komt er dan als volgt uit te zien: (736,02 – 11,18) / 2,4 = $‎302,02

Op moment van schrijven is Facebook $‎258,57 waard. Je kan dus stellen dat de waarde van de koers op dit moment onder de intrinsieke waarde van het bedrijf ligt en dus een goede investering kan zijn.

Rendement op eigen vermogen (ROE)

De roe betekend het rendement op het eigen vermogen en laat zien wat het bedrijf verdiend ten opzicht van het vermogen wat het bedrijf heeft. Eigenlijk dus de efficiëntie van het bedrijf

Warren Buffet heeft deze manier van een aandeel waarderen erg hoog op zijn lijstje staan en noemt het zelfs één van de gouden regels!

De ROE kan je berekenen door de nettowinst te delen door het eigen vermogen. Je kan dit bij Yahoo Finance bijvoorbeeld vinden in het tabblad Statics en dan bij Return on Equity.

Een gezonde bedrijf heeft een ROE tussen de 10 tot 15 procent. En dit betekend dat het bedrijf voor elke 100 euro eigen vermogen 10 a 15 euro winst maakt.

MOAT: Concurrentievoordeel

Letterlijk vertaald betekend Moat een slotgracht, maar wat heeft dat nou te maken met beleggen?

Als je gaat beleggen dan doe je dat natuurlijk het liefst in bedrijven met een concurrentievoordeel. Dit zorgt uiteindelijk voor de stabiliteit en groei van het bedrijf.

In de middeleeuwen zorgde onder meer het slotgracht voor dit principe. Had je een goede gracht om het kasteel zorgde ervoor dat vijanden er moeilijker bij konden komen.

Warren Buffet was ooit die de Economic Moat bedacht. Hij zei ooit “A good business is like a strong castle with a deep moat around it. I want sharks in the moat. I want i untouchable”.

Nu is het wel lastig om daadwerkelijk een MOAT te bereken. Belangrijk is om te weten dat een MOAT vaak uit vijf onderdelen is opgebouwd

  • Schaalvoordeel: Een bepaalde waarde van het bedrijf wat niet snel meer in te halen is. Tesla investeert al jaren in zelfrijdende auto’s. Andere bedrijven zullen niet snel dit voordeel kunne inhalen.
  • Kostenvoordeel: Het voordeel van het bedrijf om producten voor een bepaalde prijs weg te kunnen zetten. Amazon is zo groot dat zij vrijwel altijd de laagste prijs kunnen hanteren voor hun producten.
  • Netwerkeffect: Het voordeel van het massa gebruik van het bedrijf. Neem Facebook, hoe meer vrienden je hebt des de leuker het netwerk voor jou is.
  • Immateriële activa: Dit is de sterkte van het merk, maar ook bijvoorbeeld een patent die het bedrijf heeft. Geen enkel bedrijf kan gebruik maken van deze figuren.
  • Overstapkosten: Het gemakt waarmee je kan overstappen naar een concurrent. Heb je bijvoorbeeld veel producten van Apple dan kan je deze makkelijk met elkaar verbinden. Je koopt niet zo snel meer een Samsung hierdoor

Ben je nou geintresseerd in MOAT bedrijven dan is het leuk om eens te kijken bij de ETF VANECK Vectors Morningstar US WIde MOAT ECTS.

Wil je een indicatie van de MOAT dan kan je op Morningstar kijken naar de Morningstar rating

Toekomstige prijs berekenen

Natuurlijk wil je weten wat de toekomstige prijs van het aandeel is. Helaas is deze prijs moeilijk te berekenen, want je weet niet wat er in de toekomst gebeurt. Toch kan je wel een schatting maken.

Een aantal waarde zijn hier belangrijk voor. Namelijk de P/E Ratio, EPS en de verwachte groei. Belangrijk hierbij is dat deze verwachte groei op verwachting is gebaseerd. Je kan bijvoorbeeld er ook voor kiezen om te kijken wat de gemiddelde groei per jaar was de afgelopen 10 jaar. Dan werkt je met historisch groei.

Om te zien wat de groei voor de aankomende vijf jaar bijvoorbeeld is, kan je kijken op Yahoo Finance onder het kopje Analysis en dan bij Growth Estimates

Als voorbeeld ga ik weer rekenen met Facebook.

EPS‎10,09
PE Ratio‎25,72
Verwachte groei21,5%

Prijs over 5 jaar = EPS * ((1 + groeiwaarde) ^ 5) * PE

10,09 * ((1 + 21,5%) ^ 5) * 25,72 = $‎742

Belangrijk hierbij te vermelden is dat je aan de hand van data van nu en verwachte toekomstige data een prognose maakt. Kortom vol met risico!

Vind jij bijvoorbeeld 21,5% per jaar een te grote groei dan kan je hier ook een eigen waarde voor nemen die je gepaster vindt.

Dividendrendement

Wil je bepalen of een dividendaandeel beoordelen op basis van het dividend ten opzichten van de koers dan is het dividendrendement een goede manier.

Het dividendrendement is de verhouding dividend ten opzichten van de huidige koers.

Dit kan je berekenen door het jaarlijkse dividend te delen door de huidige koers. Als voorbeeld neem ik AT&T waar je op dit moment van schrijven $2,08 dividend per jaar krijgt en je $28,49 voor een aandeel betaald.

De formule komt er dan als volgt uit te zien: 2,08 / 28,49 = 3,51%

Het dividendrendement zegt vooral iets over het aandeel zelf, maar niets over het aandeel ten opzichten van de rest van de markt. Hiermee bedoel ik dat er niet een goed of slecht dividendrendement is. Als je een aandeel langere tijd volgt dan kan je zeggen dat een bepaald dividendrendement voor dat aandeel goed of slecht is, maar je kan dit niet vergelijken met andere aandeel.

Wat maakt een aandeel nu koopwaardig?

Je ziet dat er ongelofelijk veel manieren zijn om de waarde van aandelen te bepalen. Het ligt er maar net aan wat jij belangrijk vind en welke zekerheden je allemaal wilt hebben.

Zelf maak ik van verschillende indicatoren gebruik om te bepalen of ik een aandeel koopt of niet. Zo maak ik onder meer gebruik van de methodes hierboven zoals de PE Ratio, BETA, MOAT en dividendrendement.

Maar ook analyseer ik andere historische data met de huidige cijfers om te zien hoe het bedrijf het op dit moment doet.

Kortom het is echt te kort door de bocht om één enkele waarde te gebruiken. Wil je bepalen of een aandeel koopwaardig is dan zal je gewoon goed onderzoek moeten doen.

De waarde van aandelen is meer dan getallen

Hierboven hebben we het natuurlijk vooral over getallen gehad. Veel berekeningen om zo uiteindelijk te zien hoe een bedrijf presteert ten opzichten van de huidige koers.

Maar natuurlijk is de waarde van aandelen meer dan alleen maar getallen en formules.

Zo hou je bijvoorbeeld nog geen rekening met wat jij belangrijk vind in een aandeel. Zeker als je voor de lange termijn gaat beleggen dan is dit ontzettend belangrijk!

Stel daarom altijd een lijst met criteria vast die jij belangrijk vind. Denk hierbij aan de volgende aspecten om de waarde van aandelen te bepalen.

  • Duurzaamheid: Duurzaamheid is een steeds belangrijker aspect als het gaat om ondernemen. De wereld is aan het verduurzamen en dus moet een bedrijf hierin meegaan om ook in de toekomst rendabel te blijven.
  • Gericht op de toekomst: Zeker als je belegd voor de lange termijn is dit ontzettend belangrijk. Bedrijven moeten zich blijven ontwikkelen om ook in de toekomst rendabel te blijven. Ahold is hier een mooi voorbeeld van om bijvoorbeeld naast de AH ook Bol.com te hebben.
  • Hogere winstmarges: Bedrijven met hogere winstmarges geven het bedrijf stabiliteit. Wanneer kosten omhoog zullen gaan zal dit niet direct een probleem vormen en de waarde doen dalen
  • Management: Het management is ongelofelijk belangrijk voor een bedrijf. Doe altijd onderzoek naar wie er in het management zitten en wat hun plannen zijn. Meestal geeft die een goede weerspiegeling wat je kan verwachten
Hoi! Ik ben Wouter en enthousiast schrijver over alles wat met financiën te maken heeft. Vooral door bewust om te gaan met je geld en de juiste keuzes te maken kan je leven echt leuker worden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

X
Zo startte ik €300 p/m besparen
Ontvang mijn printable!
Stuur gratis